30 november 2011



Kreativitet. Ett väl använt och lite luddigt begrepp. Vi är alla kreativa, på olika sätt. Fulla av idéer. Alla behöver i olika utsträckning tänka nytt. Tänka stort. Tänka fritt. Oavsett yrkesgrupp. I morgon drar jag okristligt tidigt till Stockholm och Berghs för att bli strået vassare på det här med kreativitet. På att leda idéprocesser och ge näring åt min egen och åt andras kreativa förmåga att se och lösa problem av olika slag på ett finurligt och effektivt sätt. Såna slag som jag möter varje dag. Gå från noll till hundra och hålla hela vägen. Riktigt kul ska det bli. Och för varje gång jag är i stan blir jag en gnutta mer förälskad i hela rasket.

Wikipedia word: Kreativitet är en kognitiv egenskap och praktisk förmåga, att frambringa nya skapelser, vare sig produkten är av konstnärlig, politisk, akademisk eller teknisk art, eller hör till affärslivet. I kreativitet ingår att frambringa nya idéer, vara originell, lösa problem, genomföra idéerna och att bearbeta dem. Kreativitet som fenomen och egenskap studeras inom skilda fält, med olika utgångspunkter. Fantasi är till skillnad från kreativitet uteslutande en kognitiv process; kreativiteten leder till ett resultat eller en produkt.